Dołącz do
Fm Group
Oszczędzaj i Zarabiaj
Szybki kontakt
Jeśli cenisz sobie czas,
po prostu zadzwoń
727-921-781

Perfumy bywają porównywane do utworów muzycznych, gdyż ich kompozycja rozwija się w czasie podobnie jak takty wygrywanej  melodii. Z tego względu do opisu zapachów często wykorzystuje się terminologię muzyczną, a twórców perfum nazywa się Kompozytorami.

nuty

By lepiej poruszać się w Świecie Perfum i nie dać się zaskoczyć rozmówcy, warto poznać kilka terminów, szeroko rozpowszechnonych w świecie zapachów.

 

Czym się różni NUTA od AKORDU czyli podstawowe pojęcia Świata Zapachów.

NUTA jest określeniem pojedynczego zapachu. Nutami określamy też poszczególne fazy trwania zapachu. Dzielimy je na:

  • Nutę Głowy (Górną)  to ją wyczuwamy zaraz po otwarciu buteleczki. To najbardziej ulotna i delikatna nuta, która odpowiada za pierwsze wrażenie dotyczące zapachu. Trwa od kilku do kilkunastu minut.
  • Nutę Serca (Środkową) nuta ta rozwija się po około 20 minutach od rozpylenia perfum i utrzymuje przez kolejnych kilka godzin. Nuta serca definiuje temat zapachu i warunkuje przynależność kompozycji do rodziny zapachowej.
  • Nutę Głębi (Bazową) jest to tak zwane „tło zapachu”, które tworzą wonie intensywne i głębokie oraz różne utrwalacze. Nuty bazowe mogą się utrzymywać na skórze nawet przez kilkanaście godzin.

AKORD to zestawienie trzech lub więcej nut, które po połączeniu tworzą całkowicie nowy zapach. 

Kiedy zaś wszystkie nuty zapachowe idealnie ze sobą współgrają, tworząc jednolity zapach, możemy mówić o HARMONII zapachu. 

TONEM nazywa się natomiast cechy składników zapachu tworzących otoczenie zapachu.

Z kolei PÓŁTON  jest subtelnym, wyczuwalnym zwykle przez wąską grupę specjalistów, detalem w tle zapachu. Jeśli zatem zostaniesz poproszony przez klienta o zaprezentowanie „zapachu o ton lżejszego”, powinieneś wówczas zaproponować zapach z tej samej rodziny, ale mniej intensywny, o delikatniejszych nutach (intensywność zapachu możesz sprawdzić w tabeli znajdującej się w katalogu produktów).

TEMAT, pojęcie obecnie rzadziej używane, określa motyw przewodni zapachu. Temat powinien harmonijnie przewijać się przez wszystkie fazy życia zapachu: ujawniać się w nucie głowy, delikatnie przechodzić do nuty serca, by na końcu pojawić się w nucie głębi. 

Po co KOMPOZYTOROWI ORGANY, czyli trochę manufaktury.

ORGANY było to wykorzystywane w dawnym perfumiarstwie narzędzie składające się ze stołu i schodkowo ułożonych półeczek, na których poukładane były buteleczki i fiolki z różnymi substancjami służącymi do wyrobu perfum. Perfumiarz siedząc przy organach dobierał i mieszał składniki, eksperymentując i tworząc niepowtarzalne kompozycje zapachowe. Przypominał wówczas komponującego muzyka.

O ile w opisach perfum dominuje wyrafinowane słownictwo, to samego twórcę perfum nazywa się mało finezyjnie: NOS. Na szczęście można mówić też: „perfumiarz”, „kreator” lub KOMPOZYTOR ZAPACHÓW.

Trochę malarstwa...

W przemyśle perfumeryjnym nie brakuje również wyrażeń i zwrotów zaczerpniętych z języka sztuk plastycznych, zwłaszcza malarstwa. Mówi się o na przykład o zapachach „zielonych” – świeżych i lekkich.

PALETĄ określa się substancje zapachowe, z których kreator wybiera składniki niezbędne do stworzenia kompozycji.